Monday, April 15, 2013

It's going to have beautiful moments but it is going to be real fucked up, too.


Eg drepte bloggen i vinter. Eg visste ikkje kva eg skulle sei lenger, og eg måtte skru av ein kanal for alle andre rundt meg stod på. Joachim spurte kvifor eg ikkje skreiv her meir, og eg svarte at eg har ingenting å skrive om. Skriv om det då, sa han. Eg kunne jo skreve om lørdagskveldar og fredagskveldar der eg gjorde rekneskap, stifta kvitteringar inn i permar, overførte pengar til momskonto og stirra inn i skjermen. Eg kunne skreve om å våkne ein morgon å innsjå at eg har pådratt meg eit flink pike-syndrom eg aldri har hatt før, eg har flippa ut over excel-ark og hatt uoppnåelige forventningar til kva eg skal rekke iløpet av ein dag. Eg har alltid gjort det eg ville, tatt fotoutdannelse istadenfor å gå på universitetet, flytta til Paris istadenfor å få ein jobb, satsa på å jobbe som frilansfotograf istadenfor å finne noko trygt. For eit par år sidan ville eg berre sagt slapp av du, då, og fortsatt å gjere det eg ville, kva det enn var i øyeblikket. Mens no gjer eg jo akkurat det eg vil, meir står på spel. Eg elskar å leve av foto, men innimellom skremmer det vettet av meg, at det kun er eg som kan styre denne skuta, kva om eg blir sjuk, kva om eg gjer feil, kva om eg ikkje får jobb, kva om det ikkje blir bra nok, kva om, kva om, kva om. Eg har stabla dette prosjektet på beina, korleis overleve, tatt bilder av så mange fjes, så mange venner, familiar, brudepar, forfattarar, babyar, hundar, mødre, døtre, gutar og jenter. Eg har blitt heime i senga mens dei andre har gått på fest, fordi eg skal opp tidlig, eg har avlyst avtalar på grunn av jobb, vært ein fraværande venn og heile tida gleda meg til å finne rytmen, og innfinne meg med at eg heilt aldri veit kva som kjem til å skje. 
Eg konkluderar med visdomsord frå Patti Smith. Dei finaste seks minuttane eg har sett på lenge: 

9 comments:

Ingrid said...

Syns det er kjempefint at du ikke oppdaterer bloggen daglig, jeg! Eller ukentlig/månedlig for den del. Så er det ekstra luksus når det dukker opp noe. Selv om det er om overfylte arbeidsdager og usikkerhet. Mye mer interessant enn hvilken smoothie du spiser til frokost, liksom. Og mye mer virkelig. Ha en fin uke!

jeg, kjersti said...

tror det kommer til å gå bra jeg, heidi.

tror også du burde se tretten minutter med visdomsord fra amanda palmer fordi de er så føkkings vakre:

og tjue minutter med visdomsord fra neil gaiman, fordi de er så føkkings relevante og så viktige at jeg så videoen syv ganger og nå skal jeg jammenmeg se den en gang til:

to ting til.

en, anbefalte deg nylig til noen som så etter dyktige fotografer til konfirmasjon fordi jeg vet at du har peiling og kan fange øyeblikk så utrolig bra.

to, jeg sier utrolig mye "hva hvis" selv og det gjør meg helt gal. og jeg har en kjæreste som, hver gang jeg sier "hva hvis", ber meg om å komme opp med en positiv motpart. så, hver gang jeg sier for eksempel "hva hvis jeg ikke klarer å lage en rutine og bare må ligge i sengen 50% av tiden for resten av livet?" så MÅ jeg også si for eksempel "hva hvis rutinene bare er et par måneder unna og jeg kommer til å bli sterkere og gladere, og de sengeliggende dagene blir færre og færre?"

anbefaler deg å prøve. det er skummelt, men betryggende samtidig, om det gir mening overhodet.

jeg, kjersti said...

ok hallo, jeg glemte linkene, sorrymac.

amanda: http://www.youtube.com/watch?v=xMj_P_6H69g

neil: http://www.youtube.com/watch?v=plWexCID-kA

Anonymous said...

godt å lese litt.

Mari said...

Det gjør ikke så mye at du ikke oppdaterer så ofte, man gleder seg bare mer over at det har poppet opp noe. Du er jo kjempeflink til å ta bilder, og det virker som om du jobber veldig hardt, og da oppnår man som oftest resultater. Du har jo gjort kjempemye bra, har du ikke det da?

Anonymous said...

Flinke Heidi. Ikke la bloggen bli en tyngde. Vi venter tålmodig, og krever ikke ukentlige oppdateringer. Eller oppdateringer overhodet. Men om du har det tungt som yrkesfotograf så er vi her og vi er heidundrande glad for heidi hobbyfotograf. Hver gang du skriver og hver gang du laster opp bilder inspirer du oss.
Heia Heidi, heia heia.
Gleder meg til å bli forlovet så jeg kan kontakte deg fortfort før du får andre planer den dagen. Du fanger akkurat det man ikke vil glemme.

Marte said...

åh, den der trengte jeg. vidunderlige patti. jeg går også gjennom sånne perioder med total angst for den livsstilen jeg har valgt, helt uten sikkerhetsnett men med alle de tingene jeg liker å gjøre. i det siste har jeg blitt litt flinkere til å overse den angsten - den ligger der, men jeg dveler ikke ved den, liksom. det er jo reelle bekymringer, men de forsvinner ikke av at jeg tenker på dem 24 timer i døgnet, og jeg merker at de krymper inn når de ikke får så mye oppmerksomhet. uansett, du er kjempedyktig og modig, og jeg gleder meg til å se hva du gjør videre!

L said...

Jeg var der og hørte på henne og husker dette veldig, veldig godt. Jeg tror at så lenge vi står opp og gjør vårt beste, og prøver å passe på at livet ikke bare blir kvitteringer og jobb, men heller ikke bare uansvarlige netter uten søvn med fest og øl, så kommer vi til å klare oss bra. Livet er aldri ingenting, det er i hvert fall sikkert.

Floka said...

Jeg tror Patti kan redde enhver situasjon. Hun har i det minste hjulpet meg opp fra dypet flere ganger en fingrene kan telle.

Alle bilder på denne bloggen tilhøyrer oss, om ikkje anna er nevnt.

Kval&Actionfilm?