Tuesday, February 14, 2012

Reklamedritt

IMG_8794
Eg såg denne dokumentaren linka til frå Niotillfem på søndagskvelden, som handlar om den delen av reklamebransjen som tjenar pengar på kvinners usikkerhet. Den må du sjå. Det er viktig å vite om desse tingene for å ikkje la seg rive heilt ned i ein verden som skrik til deg at du ikkje er bra nok. Ta meg foreksempel, eg er ein str. 38-40, eg er frisk, sunn og sterk. Eg har all grunn til å være fornøgd med meg sjølv. Når eg skriv det her no, svart på kvitt, at eg er fornøgd med meg sjølv skjønnar eg at om eg hadde spurt delar av reklame/motebransjen om eg burde være fornøgd ville dei svart "NEI! IKKJE VÆR FORNØGD! KJØP MEIR! BLI MINDRE! DET BLIR ALDRI GODT NOK!" Denne dokumentaren visar kor kynisk og jævlig denne bransjen er. Eg får lyst til å flytte ut i ei hytte i skogen, der ingen kan nå meg, og der skal eg sitte åleine og være jævlig fornøgd med meg sjølv. Husk det, kjære menneske, at det er lov å være fornøgd.

21 comments:

Anonymous said...

Flott sagt Heidi!

Hanna Karenina said...

eg bler gla av å lesa dette. av og t blande folk sjøltilliten min som arroganse, men som gretchen seie i mean girls "I'm sorry that people are so jealous of me, but I can't help it that I'm so popular". eg like mg sjøl. og du har all grunn i verden t å verr storfornøyd med dg sjøl. :)

Anonymous said...

http://www.aktivisme.no/ :)

Floka said...

Takk for at du delte!

Anonymous said...

ja, veldig god dokumentar det der. anbefaler også filmen miss repesentation, den kom ut i fjor tror jeg, burde vært pensum for alle!

Alice said...

Jeg er veldig enig Heidi. Dette er statusoppdateringen min på facebook forrige uke:

Kjære facebook. Jeg trenger ingen slankereklamer i høyremargen. Hver gang de dukker opp velger jeg "hide", og begrunnelsen "against my wiew". Fordi jeg synes jeg er bra nok som jeg er.

Det rare er at jeg satt kjempelenge før jeg turte å publisere kommentaren, fordi det var så skummelt å fortelle til verden at jeg er fornøyd med meg selv. "Hvem tror hun at hun er" liksom. Som om jeg nesten kringkastet at jeg mente jeg var perfekt. Men det handler ikke om det. Det handler om å ikke være perfekt, og så akseptere det.

Skal se hele dokumentaren senere, men det var gøy å havne innom bloggen deres igjen, dere er jammen meg fremdeles to skikkelig bra damer!

Hilsen frøken Alice fra Fana.

Sotengelen said...

Det ER lov å være fornøyd. Det er også lov å ikke være fornøyd, men tenk over hvorfor.

Katarina said...

Åh, TAKK! Takk! TAKK!

astrid said...

RESPEKT! Jeg er helt enig! Vi er fine som vi er!

Maria said...

oh yeah! say it and say it loud

The wallflower said...

ja ja ja! <3

Sandra said...

Ja! Bra! Takk! :)

Anonymous said...

Takk!
Utrulig bra.

Anonymous said...

You just said a mouthful there, sister! Er nærmest målløs over hvor godt det føltes å lese et sånt innlegg, og i tillegg oppdage at det ikke var en eneste negativ kommentar. Dette burde feires! Hurra for alle vakre jenter og damer som selv ser hvor bra de er, og ikke lar seg manipulere til å tenke noe annet.

Anonymous said...

Hei Heidi! Eg kunne ikkje vore meir einig med deg! Du burde lese "Folkelesnad" av Agnes Ravatn, i den boka tar ho opp dette problemet.

Mvh. Karina.

t said...

takk for det du skriver heidi!

Dagny said...

du er en bra dame som sier bra ting! heia heia!

Malin said...

Anbefaler også def Miss representation som noen andre sa!!! Jeg tror dessverre den ble fjernet fra youtube for et par uker tilbake, men du kan jo kikke litt rundt for å se om du finner den. DET ER VERDT DET!

Kristine said...

Fantastisk herlig blogg dere har :)

Ribee said...

Du e kul!

Lady Netta said...

Åh, det var en utrolig bra forelesning! Så mange aha-opplevelser der, selv om jeg føler jeg har vært klar over så masse av dette før, det er masse jeg bare har sett på som normalt! Takktakktakk!

Alle bilder på denne bloggen tilhøyrer oss, om ikkje anna er nevnt.

Kval&Actionfilm?