Sunday, September 11, 2011

Kantarell

IMG_3551
IMG_3546
IMG_3553
IMG_3565
IMG_3583
IMG_3572
IMG_3577
IMG_3587a
IMG_3597
IMG_3601
IMG_3605
IMG_3626
IMG_3628
IMG_3633
IMG_3638
IMG_3641
IMG_3645
IMG_3611
IMG_3648
IMG_3654
Me var på sopptur denne veka, og me fant så mykje sopp at eg nesten skjemtes. Eg plukkar sopp med all respekt for skogen, og er livredd for å plukke feil, så eg held meg til dei eg kjenner; nemlig desse:

Kantarell- den er heilt gul på begge sider, med riller under. Aldri, aldri brun på toppen.

Traktkantarell- Den er brun på toppen, med gul stilk og riller under. Hål frå toppen og ned gjennom heile stilken. Det sjekkar eg alltid.

Fåresopp- Den er heilt lys og veks i klumpete klasar. Har små porer under.

Om eg er i tvil lar eg heller være å plukke den. Og så prøvar eg alltid å finne eit prakteksemplar av fluesopp for syns skyld.

11 comments:

<+)))>{ said...

fluesopp ja, det er heksekunster, det.

nå fikk jeg hvertfall ikke lyst til å stikke til skogs. med sopelime.

Charlotte said...

Så fine bilder. Fikk lyst på en lang stille skogstur av dem. Håper soppen smaker!

tinekatrine said...

å, skulle ønske jeg kunne sånne sopp-ting, har alltid hatt så lyst å kunne gå i skogen og plukke sopp!

Polkadotdays said...

Utrolig, utrolig nydelige bilder. Elsker lyset om høsten!

Mari said...

Åh, så fint med skogstur og sopp! ^^ Bildene er helt fantastiske! Jeg er så glad for å ha blitt fast leser hos dere, dere er så flinke! ❤

Regnboge said...

Åh, vi hadde soppkurs i biologien nyleg, so no kan eg plutseleg mange fleire soppar. Det er ganske fint å vete at ein kan berre gå ut i skogen og finne seg eit måltid mat, eller gjere ein rett meir spennande. Dokke e fine:)

Oda said...

Åå, nå fikk jeg og lyst å ta en skogstur! Er i utlandet nå, men skal gjøre det sporenstreks når jeg returnerer til Norge igjen.

Karoline said...

Nam! Dykk må lage eller prøve kantarell stekt i fløyte og fersk loff attåt - noko av det beste eg veit!

Malina said...

Jeg savner å hå en skog. Det jeg har kan man ikke kalle for en skog.

Rebecka Nilsson said...

Jag älskar er blogg. Ni är superbra på alla sätt! (:

Elli said...

Sopptur må være noe av det koseligste og fineste med høsten. Husker jeg gjorde det mye med mamma da jeg var mindre, men nå er jeg visst voksen og bor i Oslo og må gjøre det på eget initiativ. Jeg er ikke kjent i Oslo, derfor veit jeg heller ikke hvor man plukker sopp. Uten at dere røper soppstedet deres, kan dere si noe om området dere var på? Grefsen? Kjelsås, holmenkollen? Østmarka? I'm lost. Har så lyst på traktkantarell og mosegrodd skog=) Håper dere kan svare. (nYdelige bilder )

Alle bilder på denne bloggen tilhøyrer oss, om ikkje anna er nevnt.

Kval&Actionfilm?