Tuesday, February 08, 2011

I dag savnar eg Anna

IMG_3746
Eit par dagar før me skulle flytte fra kvarandre i vår, stod eg på badet og eg kunne høyre at Anna kom springande opp dei seks etasjane, inn ytterdøra og inn på badet der eg stod. Ho kasta seg rundt meg og grein og sa at no er det snart slutt. Eg var på veg til jobb, og visste at om eg begynte å grine ville det aldri ta slutt, så eg holdt det inni meg mens eg holdt rundt Anna. Eg gjekk på jobb, uten å grine, mens Anna stod igjen på badet i leiligheten vår.
IMG_4251
Ein gong krangla me på fylla. Me krangla på norsk, foran Wheaton, som ikkje forsto eit einaste ord av det me sa. Han berre såg orda som kom ut av oss, hendene våre og høyrte dører som slamra. Neste morgon våkna eg av Anna som krøyp opp i senga og holdt rundt meg og sa unnskyld, unnskyld, unnskyld. Eg sa unnskyld og tenkte at eg var meir glad i ho enn nokon gong.

Og ein gong blei me tatt i sniking på metroen i Paris. Eg hadde ein stor blomsterbukett i hendene som vakten tok ifrå meg og gav til sin kvinnelege kollega. Ho gav oss blomsterbuketten tilbake og lot oss gå forbi.
IMG_0285
I desember møttes me i nokre timar på Oslo S. Me satt på Christiania Kafé og snakka om Oslo, Bergen og Paris. Eg sa at det verste med Oslo var at eg aldri hadde tid til å lese bøker, og begynte å grine. Anna holdt rundt meg mens dei nabobordet begynte å sjå på oss, eg gøymte meg bak håret og skuldera til Anna, ho sa "hugsar du den gongen eg kom springande inn døra i rue Rochebrune like før me skulle flytte, når eg grein sånn?" Eg sa ja, og så gjekk me til toget. Eg tenkte for andre gong at eg var meir glad i ho enn nokon gong.

14 comments:

Hildebilde said...

Åh, nå savna jeg også Anna.

TheaConstanse said...

Det finnes virkelig ingen bedre måte å starte dagen på en å lese sånne innlegg! Nå kan jeg ta fatt på skoleveien, lykkelig :)

Sigrid said...

fint, fint, fint!

Amanda said...

åhh, så finfint!
dette er virkelig en av de fineste bloggene jeg vet om.

E said...

Så nydelig skrevet!

cerisier said...

Jeg kjenner deg ikke, men er forelska i måten du skriver på, jeg blir alltid så berørt. Håper du en dag skriver en bok!

Rebecca said...

wow, så vackert

Lisa said...

mysbilder!:)

mari said...

du skriver så utrolig fint, og tar fantastiske bilder!

Anette said...

Så nydelig skrevet! Men hvorfor har du ikke tid til å lese?

Anna said...

Åh, så fint skrevet! Det er bra det finnes så bra vennskap i verden.

Ida said...

Åå, så utrolig fint skrevet. Anna er faktisk en av de fineste menneskene jeg har møtt, en så snill og bra person. Hilsen Ida Christine som gikk i klasse med Anna på ungdomsskolen, og som kunne ønske vi fortsatt hadde like mye kontakt som vi hadde på den tiden :)

konsum said...

Det var flott.

Frøken said...

Jeg har og bodd i rue Rochebrune nummer 26. I toppetasjen. Den fineste leiligheten med to små balkonger med utsikt over en vakker gate i en levende by. En sjarmerende stue med en stor, herlig sofa og med verden på veggen bak spisebordet. Rue Rochebrune med den bittelille oransje kjøkkenkroken.. Jeg savner den, jeg savner leiligheten, jeg savner Paris.

Alle bilder på denne bloggen tilhøyrer oss, om ikkje anna er nevnt.

Kval&Actionfilm?