Saturday, September 04, 2010

I'd rather stand against the wall and hope that no one sees me

Bilde 396
På mandag var eg i bokhandelen med pappa. Han sa han skulle spandere ei bok på meg. Etter litt leiting vart me enige om Kristopher Schaus "På vegne av venner". Ei bok me begge hadde lyst til å lese. Eg leste den i ein jafs samme kveld. Her er noko veldig fint frå boka:

"Jeg ser meg nødt til å nikke forsiktig til de fire kvinnene før jeg går ut på gravlunden igjen. Idiot. Det er det jeg er. Skulle ønske jeg aldri hadde vært på tv. Skulle ønske jeg ikke hadde kinnskjegg. Skulle ønske jeg ikke var så høy."

Det høyres ut som det kjem frå ein Lykke Li-tekst, men dette er det Kristopher Schau, ein voksen mann som skriv. Så godt å vite at store menn og føler det eg føler når eg angrar på at eg har store briller og rar kjole der ingen andre har det.

11 comments:

KIRSTI said...

"På vegne av venner" er ei av dei finaste bøkene eg veit om! Ho er så roleg skrive, på ein måte. Og så likar deg tankane dine til slutt!

ida said...

oi. så fint. tenk, den har jeg ikke hørt om, men nå skal jeg jammen se etter den. takk for tipset

Anonymous said...

Fint at en så stor og "skummel" mann kan skrive så fint

Borghild said...

Denne er nå herved på leselista. Er generlt skeptisk til Schau, men kanskje han er bedre på det seriøse enn det "humoristiske" han vanligvis driver med...

Nøve said...

Jeg leste begynnelsen på den en gang. Han skrev at han ikke var redd for å dø, og jeg skjønner det ikke. Men kanskje jeg leser hele en gang.

Eirin said...

synes boka er basert på et utrolig interessant, om litt trist, konsept, og med denne anbefalingen i tillegg må jeg nok få meg til å lese den en dag!

followmyowntrail said...

Den er fantastisk fin den boka der!

mia said...

Kristopher Schau er så sexy! Og på det grunnlaget blir boka enda finere, på en måte.. :)

ida said...

Lillebroren min begynte på videregående for noen uker siden. Hver morgen vekker han men for å spørre om sveisen ser bra ut, om det er rart med de skoene til den buksa, om han skal velge en annen skjorte. Jeg spør hva han er redd for. Ikke for at noen skal le av meg. Men kanskje for at de ikke vil snakke med meg fordi jeg er annerledes. Og jeg sier; Sånn er det for alle. Folk snur seg etter meg på gata når jeg går i flagrende kjoler og rød leppestift, og noen ganger hater jeg at folk stopper meg for å si at kjolen min er fin. Noen ganger skulle jeg ønske at ingen tenkte at jeg var annerledes. Men når alternativet til å bli lagt merke til, er å bli ignorert, så får man heller bare tåle de harde dagene. Men lillebroren min vekker meg fremdeles hver morgen.

Rebekka said...

Du må aldri føle anger fordi du kler deg sånn som du har lyst til. Men jeg skjønner jo at man har lyst til å gå ubemerket rundt som en i mengden en gang i blandt. Fortsett med herlige innlegg på en fatastisk blogg! Men aldri angre på at du er deg selv.

Lady Netta said...

Akkurat det sitatet der brukte jeg og når jeg snakka om den boka på bloggen for en stund tilbake. Kjempefin bok :)

Alle bilder på denne bloggen tilhøyrer oss, om ikkje anna er nevnt.

Kval&Actionfilm?