Friday, March 19, 2010

Oslo du er en hore.
























Veit du det? At du er en gammal hore.

Jeg vrir meg ut av sengen etter film og middagslur. Klokka har så vidt passert åtte. Det er fredagskveld og regn i luften. I vesken har jeg tegnesiere, mac, tegnebok og nok penger til en kaffe eller et glass vin. Trasker bort til st.Hanshaugen krysset, kaffebrenneriet er stengt, men det er kanskje like greit. Grønt lys i krysset, retning oppover, da blir det Collets. Tror det kan smake med et glass rødvin. En tung og varm luft møter meg i døra, lydnivået er høyt. Par, vennegjenger, selskap og reserverte bor. snur i døra.
Bislett?
- Uten hell.
Litteraturhuset?
Folk, mat, lyd. Spotter en ledig plass i sofaen innerst, men jeg er jo bare én. Alle andre her er to eller fler. Om jeg kjøper et glass vin, setter meg til med tegnesierien vil folk bare se på meg. Se at jeg bare er en. Jeg vil at de bare skal være stille og gradvis blekne hen, bli borte i rommet. Da kunne jeg sittet der, uten at folk så det, så at jeg var alene på en fredagskveld.

Kunstnerneshus, jeg stopper. Ser inn en gang, starter å gå. Stopper igjen. tenker, ser. Nei, hvit skjorte og sort jakke, kø i baren.
En mann passerer en jente med kort skjørt og lyst hår, han snur seg. Han passerer meg. Jeg snur meg, han gjør det ikke.
Nå går jeg hjem.
Har øl i kjøleskapet.
Men oslo, på en fredagskveld, da er du en hore.

3 comments:

Heidi og Caroline said...

word.

h

Aonmnoyus said...

eg tok på meg 3d-brillur

Åsmund said...

Jeg la meg tidlig.

Alle bilder på denne bloggen tilhøyrer oss, om ikkje anna er nevnt.

Kval&Actionfilm?